linnealiljegard.blogg.se

Jag heter Linnéa Liljegärd, är 29 år och en före detta fotbollsspelare som försöker hitta min nya väg i livet!

Open minded

Kategori: Allmänt

Publicerad 22 september 2012, 20:42

 
 
Tiden går fort här i Ryssland. Kan det ha att göra med att det är en annan tidzon? Jag har vart här i fem dagar redan, samtidigt känns det som jag har vart här i flera månader. Förstår inte hur mycket man hinner med på så kort tid. Fast att jag egentligen inte gör något på dagarna så känns det som att tiden inte räcker till. Jag tar det som något positivt, det måste ju betyda att jag ändå trivs ganska bra!

I morgon är det dags för lagets fjärde match i serien, min första. Det känns riktigt bra att det äntligen drar igång. Inför matcher hemma i allsvenskan brukar jag vara väldigt lugn. Man vet vad som väntar, man vet vad som förväntas av en och man vet vilka motståndarna är. Inte bara vilket lag man ska möta, man vet alla spelare i varje lag. Man kan deras svagheter och deras kvalitéer. Och de kan mina. Jag vet vilken nivå jag måste spela på för att lyckas och jag vet vilken nivå mitt lag måste komma upp i om vi ska ta tre poäng. I morgon är pappret tomt. Jag vet inte vad laget heter som vi ska möta, jag känner inte till en enda spelare och de vet inte vem jag är. Det är något spännande över det. Att börja om.

”Dagen före matchträning” är något speciellt. I Göteborg visste man hur det såg ut. Det var alltid lite kvadde, tre zoner och spel. Jag ÄLSKADE det, varje gång. Det var skönt att veta vad som skulle hända på träningen, man kunde slappna av och börja fokusera på matchen. Det gjorde ju inte saken sämre att det var mina favorit övningar heller. Att vi var riktigt bra på det och alltid hade bästa kvalité gjorde det ännu roligare. Idag när vi satt i taxin på väg till träningen, ”dagen före matchträning” insåg jag att jag spelar i ett nytt lag, i ett nytt land med en ny tränare. ”Dagen före matchträning” kommer inte se ut på samma sätt, det kommer vara något helt nytt. Precis innan jag började få lite smått panik över att mina rutiner skulle förändras fick jag en ny tanke. En tanke som sa till mig att det är nyttigt för mig att ändra på saker och ting. Livet och fotbollen får inte bli för slentrian. Det är farligt när man bara går på rutin och inte riktigt är 100% fokuserad eller inte tar i till max. Det var lite därför jag gjorde den här flytten, för att prova på något nytt, något okänt. Att inte alltid vara förberedd på vad som komma skall. Att inte veta vad som kommer hända på träningen eller vad som väntar på matcherna. Jag skrattade till lite för mig själv i taxin. När jag är här i Ryssland är det som om jag har en ond människa på ena axeln och en ängel på den andra. Än så länge har ängeln alltid pratat mig till rätta, bara hoppas att den fortsätter med det, för jag gillar min nya stil. Jag gillar att vara lite mer open minded. Jag kanske inte alltid måste äta mammas spagetti och köttfärssås innan matcher. Jag kanske inte alltid måste dricka en vitamin well innan varje match. Jag skulle kunna sitta å rabbla upp minst 15 saker jag måste göra innan varje match men jag struntar i det, för det är nya tider nu. Jag är i Ryssland och försöker lära mig att inte vara rädd för förändringar, ta saker för var det är, eller för vad det blir. För inget här blir som jag hade tänkt eller förväntat mig men samtidigt är det precis vad jag behöver just nu. Vad än ängeln på vänster axel säger så tycker jag dock fortfarande att det är lite onödigt att vi ska samlas fyra timmar innan matchen i morgon. Men som sagt, gilla läget och ta det för vad det är!

Vill avsluta med att gratulera Kopparberg/Göteborg till segern idag och framförallt min fina vän Anna ”Gräset” Ahlstrand till målet (som för övrigt ska ha vart ett av det snyggaste på Valhalla på många år) Stolt över er!

Så håll tummarna i morgon nu, kl 16.00 (14.00 svenska tid) smäller det

Kram Linnéa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: