linnealiljegard.blogg.se

Jag heter Linnéa Liljegärd, är 29 år och en före detta fotbollsspelare som försöker hitta min nya väg i livet!

Fördomar om Norge

Kategori: Allmänt

Det känns konstig att bo i Norge. Inte konstigt på något dåligt sätt utan mer konstigt att jag trivs så fantastiskt bra. Det hade jag inte trott för något år sedan. Att jag skulle bo i Norge och må så bra. Eller det hade jag inte trott för 3 månader sedan heller. Ehh, Vem försöker jag lura, det trodde jag inte för bara 5 veckor sedan heller. Jag vet att mina norska vänner kanske blir lite arga när jag skriver detta men vad tusan, det kan jag leva med. Jag tänkte nämligen att jag skulle försöka förklara hur jag såg på Norge innan jag flyttade hit och om mina fördomar har stämt eller inte.

 

Här kommer min lista om Norge (mina fördomar). Detta är alltså vad jag ansåg innan jag flyttade hit.

 

1.     Alla i Norge går runt i lusekoftor. De har inget annat i sin garderob än ett par jeans och 10 st olika lusekoftor.

2.     17 maj. Årets största och viktigaste dag i Norge. Om de känner att lusekoftan de har hemma inte är tillräckligt festlig så slänger de på sig den norska folkdräkten. Denna dag går alla ut på gator och torg och firar.

3.     Varje ledig stund går de ut och åker skidor. Eller, går på tur, som de själva skulle kalla det. Går på tur förresten, det är en konstig mening. Man åker väl ändå på skidorna? Vad jag sett av vinterns skidtävlingar så vore det nog mer passande att säga att Sverige gått på tur och Norge faktiskt åkt på sina skidor. Men mer om detta i nr 4.

4.     Norge älskar vintersport och de är fruktansvärt bra i detta. Det spelar ingen roll vilken gren det gäller, ge en norrman eller norska ett par skidor och en tävling så vinner dem. Detta är något som får en annan vansinnig hemma i den svenska soffan. Att bara höra namn som Björgen, Svendsen eller Northug ger en rysningar i hela kroppen.

 

Björgen och Northug iklädd lusekofta

5.     Olja. Vad mer behöver jag säga. Vi svenskar är avundsjuka över att det finns olja utanför Norges kuster och inte de svenska.

6.     Språket. I Norge pratar man glatt. Höga toner och glada ändelser på orden. En arg norrman låter som den gladaste svensken du träffat. Allt är bara kämpe fint hela tiden.

7.     Snåla. I Norge tjänar man bättre än vad man gör i Sverige. Samtidigt är det dyrare att leva i Norge. Så för en person som jobbar i Sverige att åka och handla i Norge är inget annat än idiotiskt. Norrmännen dock. De tjänar storkovan i Norge men åker mer än gärna till Sverige och köper på sig både det ena och andra. Billigt värre för dem. Snåljåpar.  

 

Detta var alltså vad jag visste om Norge innan jag flyttade hit. Visste? Detta var mina fördomar om Norge. Till alla er norrmän eller norskor som sitter och läser detta nu och blir väldigt arga på mig. Jag vet att ni har lika många fördomar om oss svenskar. Jag har redan lärt mig att ni kallar oss svenskar som kommer till Norge och jobbar ”partysvenskar” . Ni anser att vi kommer till Norge, tar era jobb för att sedan på helgerna festa upp allt vi tjänat. Till detta kan jag bara svara. Vi kommer till Norge och får de jobb som ni inte vill ha. Som att stå och rensa fisk hela dagarna. Efter en vecka med ett sådant jobb tycker jag man kan vara värd att få ha lite roligt. Åter till ämnet. Jag trodde alltså att mitt liv här i Norge skulle innebära att jag skulle ”gå på tur” var och varannan dag, iklädd min lusekofta. Att jag skulle fira 17 maj i ett parad tåg, iklädd en norskfolkdräkt. Som om detta inte vore nog skulle jag behöva låta glad på rösten hela tiden. Även på morgonen då jag alltid har mina absolut värsta stunder, skulle jag behöva svara ”kämpe fint” på frågan hur jag mår. Jag skulle dessutom behöva skämmas över att vara svensk varje gång det visas skidor på tv. Nej, vem utsätter sig för sådant. Jag tydligen.

 

Nu har jag inte varit här så länge, så om alla mina fördomar stämmer eller inte kan jag inte riktigt svara på. Detta har jag åtminstone kommit fram till än så länge.

 

1.     De har faktiskt vanliga kläder här. När jag tänker efter har jag nog inte sett en enda lusekofta.

2.     17 maj har ju inte varit än men jag har frågat mig runt lite om det. Det visar sig att det är en väldigt stor dag. Folk samlas på gator och torg och det är ett stort parad tåg. Det viftas med norskaflaggor och precis som mina fördomar var, det har på sig en norskfolkdräkt. Inte alla givetvis men många.

3.     Att de går på tur varje ledig stund stämmer kanske inte helt heller, men visst förekommer det. Vi hade ledigt nu över påsk och jag skrattade gott när jag fick ett sms från en norska i mitt lag där det stod ”årets sista tur” följt av en ledsen gubbe. 

4.     Eftersom jag lyckligtvis kom hit precis när vinterns alla skidtävlingar slutat så har jag inte velat nämna Norges totala dominans inom detta. Därför vet jag inte om alla följer sina skidhjältar eller inte.

5.     Oljan. Det behöver jag inte prata mer om, det är ju ren fakta att de har olja och inte vi.

6.     Japp! De pratar precis lika glatt som jag hade föreställt mig. Inga ledsamma eller dystra toner här inte. Har inte tagit tag i saken än men målet är att reta upp någon av norskorna till maxgränsen. Enbart för att få se om tonläget eller ordvalen förändras. Jag tvivlar starkt.

7.     Om norrmän är snåla eller inte vet jag faktiskt inte. Några i laget har berättat historier om att de åker till Sverige och handlar men jag känner att jag inte har klara bevis på att det verkligen är snåla. Jag låter helt enkelt den fördomen förbli just det, en fördom.

 

 

Jag hoppas att ni inte tar allt jag skriver för seriöst och bokstavligt. Det mesta är skrivet med humor och glimten i ögat. Jag trivs hur bra som helst här i Norgelandet, som vi säger hemma. Det är härliga människor och kulturen är väldigt lik den svenska. Jag är väldigt glad och tacksam över att jag fått möjligheten att bo och spela här i Avaldsnes.

 

 

 

Avslutar dagens blogg med några gamla norgehistorier

 

- Vad får man om man delar ett A4-ark i två delar?
- Ett norskt pussel.

 

- Varför kryper norrmännen på golvet i snabbköpet?
- De letar efter lågpriser.

 

-       Varför föddes Jesus inte i Norge?
- De kunde inte hitta tre vise män.

 

- Har du hört om norrmannen som stod och stirrade i solen en hel dag?
- Nej, varför gjorde han det?
- Jo, han ville så gärna ha bruna ögon.

 

Hört i Norge:
- Hur fångar man en kanin?
- Man ställer sig bakom ett träd och låter som en morot

 

Den norska badvakten till sin arbetsgivare:
- Det är ovanligt många trevliga badgäster här idag.
- Hurså?
- Minst sju stycken har vinkat till mig.

 

Kram Linnéa

Kommentarer

  • JP säger:

    asså.. hahaha! skrattade högt när jag läste :-) lycka till i norge och alvaldsnes(stavnig osäker) och glöm nu inte att köpa folkdräkt till den 17 maj!

    Svar: Tack så mkt JP! Nä..funderar på att sy en själv faktiskt, de tror ja skulle göra succé :)
    Linnea Liljegärd

    2013-04-04 | 08:33:59
    Bloggadress: http://jagvagrarljuga.blogg.se
  • Harald säger:

    Det finnes dialekter i Norge som får folk til å høres triste og melankolske ut. Ta bare f.eks nord-norske dialekter. Det høres ut som norsk talt på et merkeligt "finsk" vis. :p

    2014-11-27 | 14:59:16

Kommentera inlägget här: