linnealiljegard.blogg.se

Jag heter Linnéa Liljegärd, är 29 år och en före detta fotbollsspelare som försöker hitta min nya väg i livet!

Morsdag

Kategori: Allmänt

Jag är egentligen inget stort fan av högtider, jag tycker de är överskattade. Bortsett från julen som jag älskar. Julen är väldigt mysig och då får jag tid att tillbringa väldigt mycket tid med min familj och äta väldigt god mat (mest godis). Eftersom man är ledig från fotbollen under jul så är det en av de få stunderna på året som jag verkligen kan slappna av och bara vara. Så julen gillar jag. Men alla andra högtider, nja. Jag tycker de flesta är överskattade. Alla hjärtansdag t.ex. Extremt överskattad enligt min mening. Alla köper så mycket saker, menlösa saker som ingen behöver. Vi tycker om varandra så mycket den här dagen. Dagen efter då? Nej, då är allt som vanligt igen. Varför inte bara uppskatta varandra året om. Varför inte överraska med lite presenter då och då, utan att det behöver vara alla hjärtans dag. Det hade väl betytt mer? Nej, alla hjärtans dag gillar jag inte. Midsommar. Också överskattat. Folk planerar och planerar för att få till den perfekta festen. En fest som aldrig blir så lyckad som man hoppats. Alla ska vara ute och ha roligt, men vad händer. Jo, det regnar varje år och alla festplaner blir förstörda. Nej, midsommar är överskattat. Farsdag. Det är en dag jag helt och hållet hatar. Det kanske inte är så konstigt eftersom min pappa gick bort när jag var liten och något man tvingas påminnas om varje år just på farsdag, när alla andra firar sina pappor.

 

Så kommer vi till morsdag. Jag förstår att vissa människor hatar den, av precis samma anledningar som jag inte tycker om farsdag och det har jag all respekt för och förstår. Jag tycker egentligen att även morsdag är överskattad, av precis samma anledningar som jag inte tycker om alla hjärtans dag. Jag anser att man kan visa sin uppskattning året om istället för enbart en gång om året när det råkar stå i almanackan att det är morsdag. Jag älskar min mamma. Hon har varit både som en mamma och en pappa för mig under hela min uppväxt. Hon har kört mig överallt, till tusentals matcher och ännu fler träningar. Hon har alltid funnits där för mig, gjort allt och ännu mer. Om det är någon människa som jag beundrar så är det min mamma. Jag förstår inte vart hon får sin styrka ifrån och det är många gånger jag önskar jag var mer som henne. Min mamma är även den roligaste människan jag känner. Hon vet inte om det själv och försöker inte att vara rolig, hon bara är det. Hennes kommentarer är alltid klockrena och kommer ut med en tajming som ingen annan har.

 

Trots allt detta glömmer jag ofta av när det är morsdag. Stackars mamma. I år får jag väl erkänna att jag hade lite tur. För ett tag sedan bokade jag nämligen en biljett från Göteborg hit till Avaldsnes åt mamma och min morbrors fru Marianne. Att de skulle vara här under morsdag var inget jag visste när jag bokade men det betyder mycket för mig att åtminstone få ge min mamma, min stöttepelare i livet, en kram på morsdag.

 

Nu i fredags var det äntligen dags för dem att komma. Jag stod som ett litet barn och vinkade genom fönstret när de klev ut från flyget. Jag var så glad över att se dem. Jag tror faktiskt de var ganska glada över att se mig också efter 10 veckor, för de var två stora leenden jag mötte på flygplatsen. Det blev två intensiva dagar i Avaldsnes och Haugesund innan de tyvärr var tvungna att ta flyget hem igen. Sightseeing, shopping, lunch, middagar, cl-match och väldigt mycket skratt stod på schemat. Att de dessutom fick se vår match i lördags där jag lyckades göra mitt första mål på hemmaplan för klubben var givetvis extra kul. Det var två dagar som betydde mer för mig än jag någonsin kunde föreställa mig. Även om det kändes jobbigt när de åkte hem så gav de mig så mycket energi att jag lätt skulle klara mig 10 veckor till här nu.

 Jag och bästa mamma på flygplatsen

Jag och Marianne på flygplatsen

Tack för att ni kom, jag saknar er redan!

Vi ses om några veckor och grattis igen på morsdag mamma, jag älskar dig

 

Måste kanske erkänna att jag utnyttjade mamma det första jag gjorde när hon kom hit. Jag har ju skrivit ganska många gånger i bloggen att jag är väldigt skrockfull och när jag spelade hemma i Sverige var jag alltid tvungen att äta mammas spagetti och köttfärssås innan varje match. Jag har försökt göra min egen här i Norge men den blir aldrig lika bra och bringar aldrig samma tur som mammas gör. Så givetvis satte jag henne på att laga detta till mig när hon väl var här. Jag ångrar bara att hon inte gjorde mer så jag kunde frysa ner.

 Bästa matchmaten

Kram Linnéa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: