linnealiljegard.blogg.se

Jag heter Linnéa Liljegärd, är 29 år och en före detta fotbollsspelare som försöker hitta min nya väg i livet!

Nytt hem & hemlängtan

Kategori: Allmänt

Nu sitter jag i min nya lägenhet. Jag tror att jag kommer trivas väldigt bra här. Jag möblerade om lite det första jag gjorde så nu känns det mycket bättre. Var dock inte städat när jag kom och tv och internet fanns inte på plats. Jag hade inte heller några köksredskap, allt detta hade de lovat mig. Internet är fixat nu åtminstone och resten ska bli klart på söndag.

Här får ni se lite hur det ser ut hemma hos mig. Nu ska jag bara försöka förstå mig på tvättmaskinen 

 

Den senaste veckan har jag haft lite hemlängtan. Det kanske inte är så konstigt. Jag har varit iväg mer än en månad nu och har en månad kvar. Jag ser det som något positivt att längta hem lite, det måste ju betyda att jag har ett bra liv hemma, ett liv att sakna. Givetvis saknar jag människorna mest. Min familj, kusinbarn och vänner. Det är jobbigt att vara ifrån alla. Jag försöker höra av mig så ofta jag kan och pratar med min familj på Skype varje dag. Skype är helt fantastiskt men det är klart att jag hellre hade velat sitta hemma i soffan och umgås med alla istället för att se varandra genom en dator. Jag trivs ändå väldigt bra här och ångrar verkligen inte att jag flyttade hit. Jag behövde det både som fotbollsspelare och människa. Jag visste redan innan jag kom hit att jag är otroligt hemkär och var förberedd på att det skulle vara jobbigt i perioder. Förutom människor har jag haft ett fruktansvärt sug efter kebab i pitabröd den senaste veckan. Jag vet att pizza inte är typiskt svenskt (host* Johanna Almgren *host) men det är det första jag ska äta när jag kommer hem. Jag har ätit allt för nyttigt den här månaden och behöver komma hem och flöta till det lite.

 

Som sagt har jag en månad kvar här innan jag åker hem till Sverige igen för några veckors ledighet. Det betyder mycket att få komma hem och fira jul och hinna träffa alla. Jag tror dock att den sista månaden här kommer flyga förbi. Vi har många roliga matcher framför oss nu. Åttondelsfinal i Champions League och två bortamatcher i serien. Eftersom jag inte spelat någon match än så ser jag framemot detta oerhört mycket. Att få åka till Prag några dagar ska också bli roligt (spelar första matchen i Champions League där)

 

För att bota min hemlängtan försöker jag hålla mig så sysselsatt som möjligt. Vi tränar oerhört mycket och har nästan aldrig en ledig dag så det är inte ofta man bara är hemma. Men när jag är det och inte pratar med folk hemifrån så har jag nu också börjat plugga ryska. Jag läser en kurs genom nätet. Det är kul men fruktansvärt svårt. Jag tror att det är en bra blandning att läsa den här kursen samtidigt som jag försöker lära mig så mycket som möjligt av mina lagkompisar. I kursen lär jag mig saker som ”pojken äter en gul banan”, ”flickan har en röd väska”. Jag kanske inte har jättestor nytta av det när jag pratar med mina lagkompisar men dem lär mig andra saker, så jag tror detta är en vägvinnande mix.

 

Jag älskar musik. Både att spela själv och lyssna på. Eftersom jag inte kunnat ta med mig varken gitarren eller keyboarden hit till Ryssland så får jag nöja mig med att bara lyssna just nu. Musik är fantastiskt. Jag vet inte om det är musiken som väljer vilket humör jag är på eller om det är mitt humör som väljer vilken musik jag lyssnar på men jag älskar låtar med bra texter. Jag vill känna igen mig och texten måste gärna betyda något för mig. Just nu lyssnar jag mycket på en låt av Ron Rope som heter Good Day. Speciellt en vers av låten passar mig perfekt just nu

  

When you're out on you're own

And you need some time to decide

Whether you're strong enough

Whether you should give up or try

When you stand on you're own

Here's hoping you'll find,

It's a good day, it's a good day to be alive

 

Idag kom även första snön hit till Ryssland. Det har snöat lite innan också men då har det inte lagt sig. Träningen i morse blev därför en skrattfest. Det gick inte slå en pass i den tjocka snön och tårna domnade bort efter två minuter. Som svensk är man ändå hyfsat van vid snö och kyla, värre var det för våra afrikanskor. Jag skrattade så himla mycket åt dem när de såg helt förskräckta ut. När en tjej från Nigeria fick snö i ansiktet efter en nick och med en helt förtvivlad blick säger ”I don’t like this”, det gjorde hela min dag. Jag önskar jag hade lyckats fånga det på film och kunnat visa er.

Ett kort 30 min innan vår träning. när vi väl började var det väldigt mycket mera snö

 

Jag har lite svårt att veta vad jag ska skriva om på bloggen just nu. Jag vet inte vad som är intressant för er att läsa om eller vad ni vill höra mer om. Ni får gärna komma med lite synpunkter och/eller förslag. Jag tänkte också att ni kan få några dagar på er att ställa lite frågor till mig, det kan handla om precis vad som helst, så ska jag svara på allt i ett blogginlägg.


Ni har väl inte missat länkarna här bredvid förresten? Där finns bland annat damfotboll.com men också länkar till några av mina favoritbloggar. Ta gärna ett kik där.
 

Kram Linnéa

Kommentarer

  • Kristina Stålberg säger:

    Du skriver så bra om just de vardagliga händelserna och funderingarna du har. Mixen mellan fotboll och livet där borta.
    Ps. Imorgon är det Kycklingcupen och Skogsbygden har 3 lag med som kämpar.

    Svar: Tack Kristina!åå, är det imorgon? du får hälsa alla tjejer så mycket från mig så ska jag hålla tummarna här från Ryssland
    Linnea Liljegärd

    2012-10-26 | 20:07:45
  • Agneta Sjöberg säger:

    Hej Linnea
    Vilken fin lägenhet du har fått. Där kommer du nog att trivas.
    Hur känner du dig nu? Inte besökt sjukhuset igen och träffat dom gamla tanterna?
    Här har vi ingen snö men några grader -.Har varit ute o kollat hummertinorna men idag var dom tomma bara snäckor och småkrabbor.
    Jag kollar allt du skriver och längtar verkligen efter dina bloggar. Ingen som bloggar skriver så bra som du.
    I morgon är det dags för tjejerna igen, match mot Örebro hoppas bara det inte är så kallt.
    Ha det bra

    2012-10-28 | 00:10:11
  • Agneta Sjöberg säger:

    Hej Linnea
    Trivs du i din nya lägenhet?
    Träffade din mamma på matchen idag och sa till henne att vi älskar att läsa din blogg. Jag kollar varje dag om du skrivit.
    När får du spela din första match?
    Tjejerna vann mot Örebro med 2-1 KGFC hade spelet men dom satt upp massa spelare framför målet så det var svårt att få in bollen
    Ha det bra Agneta



    Svar: Hej Agneta!Förlåt för mitt väldigt sena svar. Jag trivs kanon i min nya lägenhet, skönt att ha något eget! heja ordentligt på tjejerna på onsdag nu, jag håller tummarna för dom
    Linnea Liljegärd

    2012-10-28 | 20:01:02

Kommentera inlägget här: