linnealiljegard.blogg.se

Jag heter Linnéa Liljegärd, är 29 år och en före detta fotbollsspelare som försöker hitta min nya väg i livet!

Svar på era frågor!

Kategori: Allmänt

Japp! Då var det dags för mig att försöka svara på era frågor. Jag har fått in ganska mycket frågor och då vissa är ganska lika så har jag slagit ihop det lite. Hoppas ni blir nöjda ändå och får svar på det ni vill.

 

 

Vilka är dina favoritcitat?

Oj, det finns hur många som helst som är bra. Det citat som jag använder mest som fotbollsspelare är ”vinnare gör inte annorlunda saker, de gör saker annorlunda” vilka jag tycker är bra i vanliga livet är så svårt att svara på, det beror helt på vilket humör man är på och hur man mår. Den personen som jag läser mest av är åtminstone William Arthur Ward. Kolla upp honom om du gillar visdomsord!

När började du spela fotboll?

Jag började spela i ett lag när jag var 4,5 år men då hade jag redan spelat något år hemma med min storebror. 

 
Varför började du på fotboll?

Jag började spela fotboll hemma i köket med min storebror Richard som är 3 år äldre än mig. Jag tyckte det var hur roligt som helst och en dag tröttnade mamma på att vi alltid spelade i köket så hon ringde upp en tränare i ett F10 lag i närheten och frågade om inte jag kunde få vara med på en träning (trots att jag var 5 år yngre än alla). Mamma trodde jag skulle tröttna om jag fick vara med engång men det blev tvärtom, jag har spelt sedan dess.

 

Jag som ung i Skogsbygdens IF

 


Vad gör att du brinner för fotboll?

Jag älskar fotboll. Både att spela och kolla på. Gemenskapen i ett lag och känslan att lyckas tillsammans med andra är helt fantastisk. Man tränar hårt och sliter så mycket tillsammans som ett lag och det är något som jag verkligen tycker om. Jag är nog beroende av att ha folk runt omkring mig. Jag spelade innebandy ett tag också men tyckte fotbollen var roligare, kanske för att jag var bättre på det.

         


 

När du bestämde dig för att satsa på fotbollen körde du stenhårt med massa egenträning? Eller behöver man inte göra det för att bli proffs?

Jag bestämde mig nog för att satsa helt på fotbollen när jag precis skulle fylla 15. När jag var yngre spelade jag alltid med killar hem i trädgården där jag växte upp. Vi kunde spela hela dagar. Så det var väl mycket egenträning på det sättet. Nu när jag blivit äldre har det blivit mindre med egenträning men man tränar så mycket med laget att man knappt har tid. Tränar man själv så blir det oftast ett pass på gymmet istället för just fotbollsbiten. 

 

  Om du tränade själv vad tränade du mest på?

Jag tränade nog mest på skott. Jag och min bror spelade mycket ihop och en av oss stod i mål och den andre sköt, så det blev nog mest avslut. Eller jag fick oftast vara målvakt faktiskt. Sen spelade vi ju mycket med kompisarna också så vanligt spel var det nog allra mest. Typ 3 mot 3 på små mål.

 

 

Ni i landslaget, använder ni fokus?

Ja. Landslaget använder sig av fokus.

 

 

Hur fick Rossiyanka kontakt med dig? Hade dem en scout?

Rossiyankas tränare hade följt mig under fler år och kontaktade min agent

 



Vad är ditt bästa tips för att bli en framgångsrik fotbollsspelare?

Träna hårt, det finns inga genvägar och var noggrann med det du gör. Men se till att ha riktigt roligt samtidigt, finns inte glädjen där så orkar man inte träna så mycket som behövs och krävs. Det är klart att jag tycker det är jobbigt ibland och att det tar emot men nästan alltid tycker jag att det är extremt roligt och träna även när det är jobbiga träningar eller när det regnar och är kallt. Så glädje, hårt arbete och noggrannhet är mitt bästa tips.

 

Hur är maten i Ryssland och vad är speciellt för ryskmatlagning?

Maten här är bra tycker jag. Jag äter oftast på arenan och där är det bra mat. Man får ofta välja på ris, potatis eller pasta och sedan är det alltid kyckling, fisk och något annat att välja på. Till lunch serveras alltid soppa också och till middag får vi yoghurt och choklad till efterrätt. Till varje måltid finns det alltid sallad, bröd och frukt också. Jag har bara ätit ute en gång sedan jag kom hit men då var maten väldigt god. Det svåraste är väl när jag ska gå och handla och man inte riktigt förstår vad det står på paketen, det har blivit fel några gånger men jag lär mig.

 Typiskt för rysk mat måste jag nog säga är just soppa och rödbetor, det finns det alltid. I sallader, i soppan och överallt. Alltid Rödbetor.

 

Vilka i laget umgås du mest med?

Vi har nästan aldrig ledigt så man hinner inte umgås med folk så mycket utanför träningarna. Men jag bor i samma stad som de flesta andra utländska och det är dem jag är med mest. Sofia pratar jag givetvis mest med. Sen är det en tjej från Sydafrika, Nigeria, Brasilien och två från Kamerun som också kan prata lite engelska så det blir att jag pratar och umgås mest med dem.

 

Hur ofta tränar ni?

Det beror lite på hur vi spelar och hur många matcher vi har i veckan. Men normalt har vi ca 9-10 pass i veckan plus match.

 

Pratar din tränare ryska?

Nej. Han är från Tyskland så han pratar mest engelska men han blandar även lite med ryska och tyska.

 

Är du skrockfull?

Absolut, lite för mycket för mitt eget bästa tror jag. Jag har varit tvungen att släppa på mycket sedan jag kom hit men hemma i Sverige hade jag mycket konstiga saker för mig. Matchdag var jag alltid tvungen att äta spagetti och köttfärssås, dricka en speciell dryck, ta på mig matchkläderna i rätt ordning, ha på mig ett speciellt halsband innan match. Alltid värma upp som nummer tre i det vänstra ledet och alltid precis innan domaren blåste igång matchen var jag tvungen att sparka med tårna tre gånger i backen. Jag har haft många fler konstiga saker för mig också. I vardagslivet så skulle jag aldrig gå på en A brunn tex och försöker att inte lägga nycklarna på bordet. Men som sagt, jag försöker att släppa på några av grejerna.

 

Vad/Vem saknar du mest i Sverige?

Självklart är det min familj och mina vänner. Svårast är faktiskt mina söta kusinbarn. Familj och vänner kan man prata med en stund på Skype men det blir inte riktigt samma sak med barnen, dem behöver man nästan vara nära och leka med för att det ska bli samma sak, så det är jobbigast. Sedan saknar jag även att köra bil och givetvis att kunna använda min mobil helt fritt.

 

Två av kusinbarnen är med inne i omklädningsrummet efter match
 

Två andra kusinbarn som riktiga supportrar

 

Gick du på fotbollsgymnasium?

Jag gick i Vårgårda och Sundlergymnasiet. Vi hade fotbollsgymnasium som jag gick på två gånger i veckan.

 

Vad läste du för linje på gymnasiet? Hade du bra betyg?

Jag läste Barn & Fritid och gick ut med hyfsade betyg. Tror jag hade VG i snitt åtminstone. 

 

Är det storskillnad på kvalitén på ligan i Ryssland jämfört med Sverige?

Det är svårt för mig att svara på då jag inte spelat någon seriematch än. Jag tycker att vårt lag är riktigt bra och blir bättre och bättre hela tiden. Skulle vi spela i damallsvenskan tror jag att vi skulle hamna runt 4-5 i tabellen kanske men det är svårt att svara på. Jag trivs här åtminstone och tycker att kvalitén på träningarna är bra.

 

Hur mycket ryska har du lärt dig?

Oj, svårt att svara på. Jag pluggar någon gång i veckan och lär mig några nya ord varje dag. Jag förstår det mesta under träningarna och så men kan verkligen inte för en dialog med någon. Jag kan beställa mat och förklara vägen för någon. Skulle tippa på att jag kan omkring 100 ord men det svåra är att sätta ihop det till meningar. Jag förstår vissa ord när folk pratar men oftast går det för snabbt för att jag ska förstå och hänga med. Man klarar sig långt på att gestikulera som tur är!

 

Hur långt kontrakt har du?

Jag har 1+1 år. Det betyder att jag har 1 år men kan förlänga med 1 år om jag och klubben kommer överens.

 

Vilka lag håller du på?

Jag är ett stort Arsenal, Inter och Elfsborgfan. I damallsvenskan hejar jag givetvis på Kopparberg/Göteborg FC, kanske inte så konstigt då jag spelat där i 5 år.

 

 

Vad skulle du säga är dina styrkor och svagheter som fotbollsspelare?

Min styrka är helt klart spelförståelsen. Jag läser spelet bra och vet var jag har mina med och motspelare när jag får bollen. Min svaghet är nog främst att jag är ganska allround och inte har någon riktigt spetskompetens. Sedan finns det mycket som jag fortfarande kan utveckla. Min vänster måste fortfarande bli väldigt mycket bättre tex.

 

 Vilka idoler hade du som ung?

Oj, de var nog ganska många. Man fick alltid någon ny idol efter varje mästerskap. Dennis Bergkamp och Jürgen Klinsmann var nog ändå mina största idoler. Sedan kollade jag mycket på Hanna Ljungberg när jag var yngre och såg upp till henne givetvis. Men jag har haft många som idoler. Brolin, Kluivert, Raul, Beckham för att bara nämna några. När jag stod i mål hemma i köket var jag alltid Van der sar eller Barthez.

 

Vilket är det bästa fotbollsminnet du har?

 Oj, jag har otroligt många bra minnen. Jag har spelat fotboll i snart 20 år och har många att välja på. När vi vann div 1 med Falköping och gick upp i allsvenskan är ett av dem. Cup-guldet med Göteborg förra året är givetvis ett bra minne också. Första landskampen och första målet i A-landslaget kändes stort också. Även att få vara med och uppleva ett EM är ett minne jag alltid kommer bära med mig. Men jag kommer ihåg det mest och minns gärna tillbaka på tiden som ung spelare och alla cuper och allt sådant roligt man fick vara med om. Det är oerhört svårt att bara nämna en sak. Rent indivuellt så slår ju 2009 väldigt högt givetvis.

Efter svenskacupen guldet förra året

 

Tack för alla frågor, jag hoppas ni är nöjda med svaren!

Kram Linnéa

Kommentarer

  • IngMarie Junler säger:

    Fantastiskt kul som utflyttad Lida-bo att följa dej på din blogg. Du skriver härligt och jag blir imponerad av det steg du har tagit. Modigt att du gör allt för att satsa på fotbollen. Fortsätt så - det är nu har möjligheten! Jag är helt säker på att familjen är jättestolt över dej och de kommer alltid att stötta dej oavsett var i världen du befinner dej.

    Svar: Kul att höra från dig och tack för de fina orden!Hoppas ni mår bra, du får hälsa så gott till familjen
    Linnea Liljegärd

    2012-11-04 | 16:11:53
  • Nella säger:

    <3

    2012-11-05 | 18:51:47

Kommentera inlägget här: