linnealiljegard.blogg.se

Jag heter Linnéa Liljegärd, är 29 år och en före detta fotbollsspelare som försöker hitta min nya väg i livet!

Hej Sverige! Hejdå Sverige, hej Egypten!

Kategori: Allmänt

Hemresan från Ryssland gick väldigt bra. Allt flöt på kanon. När jag åkte från Sverige i september vet jag att jag satt och kollade ut genom fönstret på flyget och fick någon form av ångest. Att se Sverige genom fönstret och veta att det skulle ta några månader innan jag kom tillbaka var jobbig. All trygghet skulle försvinna. När jag satt på flyget den här gången och såg Ryssland utanför så kändes det bra. Jag har verkligen börjat komma in i mitt liv där och det börjar kännas hemma faktiskt. Fast det var inte lika jobbigt att lämna Ryssland som det var att lämna Sverige. Jag skrattade till lite för mig själv när jag tänkte på allt jag varit med om. Jag fick upp massa bilder i huvudet om allt jag varit med om sedan jag kom dit och jag skrattade till ännu högre. När jag spelade i Göteborg pratade vi ofta om att plats 10A på flyget var den värsta platsen man kunde sitta på. Tydligen har det gjorts undersökningar på vilka platser man inte ska sitta på om det händer en olycka och 10A var den värsta. Precis innan jag ska gå på flyget kollar jag vart jag ska sitta, 10A. Typiskt! Här har jag överlevt ryska sjukhus, svimningar i kyrkor och allt möjligt. Nu var jag äntligen på väg hem och fick plats 10A. Det var ju inte sant. Som tur var så var inte planet fullbokat så jag frågade om jag fick byta plats, det gick bra. Jag hoppade bak några säten. Jag kände mig väldigt nöjd, tills jag såg att jag numera satt på rad 13. Olyckstalet. Denna gång kunde jag inte med att byta, det skulle nog gå bra. När vi gick ner för landning på Arlanda satt jag och log för mig själv. Det första jag fick se när vi närmade oss var nämligen en liten röd stuga med vita knutar. Kan det bli mer svenskt? Nu är jag hemma i landet lagom igen, tänkte jag. Underbart!

 

Det kändes fantastiskt att få komma hem igen. Fast på något sätt väldigt konstigt. Det kändes som det var en evighetsedan jag var hemma fast ändå kändes det som igår på något sätt. Löjlig som jag är så var tårarna nära när jag fick träffa min familj igen. Mamma såg nästan mer lättad än glad ut över att få se mig igen. Hon har varit orolig i 10 veckor nu stackaren. ”Borta bra men hemma bästa” har aldrig känts mer passande än nu. Mellanlandade på Arlanda på vägen hem och hann med att träffa brorsan under en timma, underbart. Den stollen betyder allt för mig.

 

Jag och Richard på Arlanda. Vi passade också på att trycka i oss lite nyttig mat

 

”Det finns bara ett ställe som är hemma. Och det är där en människa känner sig helt trygg”. Jag har tänkt på detta och tycker det stämmer hur bra som helst. Även om jag börjar känna mig hemma i Ryssland så går det inte jämför med hur det är hemma i Sverige. Hemma i Lida. Där är jag trygg, där förstår folk mig. Där är jag verkligen hemma.

 

Jag har hunnit med ganska mycket på bara en dag hemma i Sverige. Träffat vänner, vart på kalas, klippt och färgat håret, shoppat, vart på banken och packat upp och packat om väskan igen. För imorgon är det äntligen dags. Jag och kusinen åker till Egypten tidigt imorgon bitti. En vecka med sol och bad väntar. Vill också passa på att be om ursäkt till alla som var ute i trafiken samtidigt som jag körde bil idag. Kan hända att jag tagit med mig lite av den lite mer aggresiva ryska bilkörningen, jag ska skärpa mig!

 

Färgning och klippning på g. Rysslands bruna vatten hade nämligen satt sina spår

Äntligen blond igen. uppsatt hår dock, sådär kort klippte jag mig inte! 

TACK världens bästa frisör Cissi!! 

Jag har som sagt semester fram till 10 jan igen. Vi har fått 3 veckor helt ledigt, sen är det dags att börja egenträna. De här 3 veckorna ska jag verkligen ta helt ledigt också, min kropp behöver det och mitt huvud behöver det. Därför går bloggen även den på semester ett tag. Åtminstone under veckan jag befinner mig i Egypten. Vill passa på att tacka alla som har följt mig på bloggen och för alla meddelande ni har skickat. Det har betytt väldigt mycket för mig och jag är så tacksam för allting. Jag hoppas ni fortsätter att följa mig på min resa när jag återvänder till Ryssland. Givetvis kommer jag ge er lite uppdateringar om vad jag har för mig på min semester men nu ska jag njuta åtminstone en vecka.

 

Hej på ett tag! nu tar jag semester

Även bloggen tar semester på obestämd tid

Kram Linnéa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: