linnealiljegard.blogg.se

Jag heter Linnéa Liljegärd, är 29 år och en före detta fotbollsspelare som försöker hitta min nya väg i livet!

Debut & Champions League

Kategori: Allmänt

Ja, då var min första match avklarad. Vinst med 1-0 borta mot Sparta Prag och nu väntar returen hemma (eller vi kommer spela i Moskva då vi inte har lampor runt vår plan) på torsdag. Jag fick tyvärr börja på bänken då min tränare var orolig över min hälsa. Han var rädd att jag inte var fulltränad efter min sjukdom och att risken för att jag skulle skada mig var för stor. Tråkigt givetvis men ett beslut som jag respekterar. Jag fick se mitt lag vara helt överlägsna första 30 min och även ta ledningen med 1-0. Det hängde fler mål i luften. Så långt såg allt bra ut. I takt med att den regntungaplanen blev allt mer lerig och allt mer svårspelad kom Prag in i matchen allt mer. I slutet av första gjorde vår målvakt en kanonräddning på en nick och vår mittback fick ett helt orättvist gultkort. Matchen hade blivit allt mer kamp och mindre spel och vår tränare vågade inte ha kvar vår mittback i spel då risken för ytterligare kort var stor. I andra halvlek var det en mer jämn historia. Planen var nu fruktansvärt dålig och det var mer lera än gräs på planen. Vilket var mer till fördel för dem än för oss. När det var ca 15 min kvar fick jag äntligen göra mina första minuter i Rossiyankas vita tröja. Jag fick spela defensiv innermittfältare och hade som uppgift att vinna allt på huvudet och alla närkamper på mitten. ”Stäng matchen åt oss”, var tränarens direktiv. ”Vi behöver inte göra fler mål framåt, vi ska bara inte släppa in något”. Kanske inget drömscenario för mig men jag accepterade rollen och det var roligt att få komma in och spela några minuter. Vårt spel kändes ganska stabilt det sista och vi låg närmare 2-0 än vad de gjorde för en kvittering. Jag hann med att vinna några nickdueller på mitten och sköt ett skott långt utifrån som sånär letade sig in i mål. Annars handlade det mest om att styra och ställa på mitten och rensa undan deras försök till anfall. 1-0 är ett bra resultat inför hemmamatchen men det är långt ifrån klart än. Vi måste göra en väldigt bra match för att klara av detta och ta oss till kvartsfinal.

 Glad efter vinsten och de första minutrarna i den vita tröjan

Galda spelare efter vinsten

 

För att få bästa möjliga uppladdning inför torsdag så kommer vi återigen ha ett träningsläger framtill matchdagen. Vi samlas kl 09.30 imorgon bitti och kommer sova över i lägenheter på arenan fram tills onsdag då vi åker till Moskva för att bo på ett hotell där sista natten innan matchen. Jag är inte riktigt van vid att ha det såhär och det betyder att man inte är hemma mycket utan mest på resande fot. Jag gillar det ändå! Det är härligt med något nytt och dessutom har jag inte så mycket att göra när jag är här hemma ändå.

 

Jag lovade ju er lite bilder sist å det är klart att ni ska få dessa nu.

Jag och Sofia på träningslägret förra helgen
 
Lite fika innan flyget lyfte mot Prag
 
Mina nya pjuks
 
Kram Linnéa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: